چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ |۲۲ صفر ۱۴۴۶ | Aug 28, 2024
1

حوزه/کتاب «ارهاصات پیامبر(ص)؛ تطور مفهومی اصطلاح «ارهاص» و تبیین رویکردهای معاصر» اثر ناهید طیبی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «ارهاصات پیامبر(ص)؛ تطور مفهومی اصطلاح «ارهاص» و تبیین رویکردهای معاصر» اثر ناهید طیبی است که در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۲۸ صفحه به چاپ رسید.

«ارهاص» خرق عادتی است که قبل از بعثت، از پیامبران ظاهر و صادر شده و بر نبوت آنان دلالت دارد. ورود، کاربست و دامنه مفهومی اصطلاح «ارهاصات» پیامبر(ص) در منابع تاریخی، تفسیری و کلامی با تغییر و تحولات کمّی و کیفی همراه بوده که در این اثر مورد پژوهش قرار می‌گیرد و با توجه به گسترش رویکرد ضد معجزه و خرق عادت، دیدگاه‌های برخی نویسندگان معاصر مطرح می‌شود.

ساختار اثر

این کتاب در شش فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «بررسی مفهومی و اصطلاحی ارهاص» به تبیین مفهوم شناسی لغوی ارهاص و مفاهیم مرتبط، تحلیل مفهومی اصطلاحی ارهاص و تمایز ارهاص و معجزه اختصاص دارد.

دومین فصل با عنوان «تاریخچه، منابع و گونه‌های ارهاصات و معجزات» تاریخچه ورود اصطلاح ارهاص و معجزه در منابع، منبع شناسی ارهاص و معجزه، گونه شناسی ارهاصات و بررسی و تبیین گزارش‌های ارهاصات را به رشته تحریر درآورده است.

نویسنده در فصل سوم با عنوان «تطور کمّی اصطلاح ارهاص در منابع تاریخی، کلامی و تفسیری تا قرن دهم» ارهاصات در منابع تاریخی، ارهاصات در منابع کلامی و ارهاصات در منابع تفسیری را مورد تأکید قرار داده است.

«تطور کمّی اصطلاح ارهاص در منابع تاریخی، کلامی و تفسیری از قرن دهم تا دوره معاصر» عنوان چهارمین فصل از کتاب حاضر است که در آن ارهاصات در منابع تاریخی اهل تسنن و شیعه، ارهاصات در منابع کلامی شیعه و اهل تسنن و ارهاصات در منابع تفسیری اهل تسنن و شیعه تشریح شده است.

فصل پنجم «تطور کیفی اصطلاح ارهاص در منابع اسلامی» نام دارد.

ششمین و آخرین فصل از کتاب مذکور با عنوان «رویکردهای نویسندگان معاصر به امور غیر طبیعی» خوارق عادات از دیدگاه معاصران و ارهاصات و معجزات، دیدگاه‌های معاصر را به نگارش درآورده است.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha